torsdag den 24. november 2011

lidt bliver det da til

Engang i foråret spandt jeg disse fibre fra Wildcraft, og har længe ikke vidst hvad det skulle bruges til. Det er superwash english wool, og det var blevet lidt filtet i efterbehandlingen efter spindingen, så det var et lidt "fast" garn.
Da jeg hurtigt mister overskuddet, når jeg er passiv, har jeg brugt de sidste 14 dage på at øve mig i at håndtere en hæklenål og samtidig holde en nogenlunde fast spænding på tråden, med min højrehånd og tommel- og pegefinger på venstre. Efterhånden går det rimeligt, men det er nu stadig en langsommelig proces, og endnu er jeg nødt til at holde mange pauser i hækleriet.
Det har dog vist sig, at min ide om at kunne hækle ikke var forkert. Jeg har prøvet at strikke et par pinde, men det går ikke, jeg kan slet ikke holde garnet fast og stramt.

Foreløbig er jeg blevet færdigt med dette lille tørklæde med nøglehul, hæklet i oldemorsstriber i det ovenfor omtalte garn. Mangler blot at hæfte ender og blokke det.



Af nogle af mine bomuldsrester får jeg hæklet nogle af de gode gammeldags grydelapper, der var i de fleste køkkener tilbage i 50erne, 60erne og som I kan se i rigtige 70er farver.
Egentlig lidt sjovt igen at blive udfordret af hæklenålen.
Jeg har allerede nogle ideer om fremtidige ting der lige skal prøves af.

2 kommentarer:

Birte sagde ...

dejligt at læse at du igen kan lave lidt. Om 14 dage er det så mig der bliver sat ud af spil. Kan slet ikke rumme så ikke at kunne lave noget. Fortsat god bedring. Kh Birte

christunte sagde ...

Du er ikke sådan at slå skakmat, ser det ud til....
Dejlige ting du har lavet! Især passer striberne i garnet jo virkelig flot til det hæklede tørklæde, og grydelapperne er sandelig heller ikke tossede.