lørdag den 12. juni 2010

1. farveforsøg og "snor" i merinoen.





Det er nu ved at være et stykke tid siden, at jeg modtog en startpakke med Granatfarver fra Karin http://www.khtekstildesign.dk/

Da jeg har bestilt rigtig meget ubehandlet merino, skulle mit første eksperiment "gå ud over" disse, til tider, noget bøvlede fibre. Jeg farvede nogle batts fra kartemaskinen og kom også et bundt 2 trådet færdigspundet bundt i gryden. Det var meget nemmere at farve, end jeg troede, da jeg læste brugsanvisningen, så det skal snart prøves igen.









Da jeg valgte fuld farvestyrke, er det blevet lidt mere "hidsigt", end jeg bryder mig om.

Heldigvis er der råd for det, så et par gange igennem kartemaskinen sammen med den hvide merino dæmpede og lysnede farven. Det færdige garn skal bruges til en dejlig blød trøje til Anna.

Hvid merino med smalle lyslilla kanter, så den skal nok blive fin.


Jeg har i arbejdet med merinoen været noget irriteret over, at det fnugger rigtig meget, da det gør, at det færdige garn kan få et, for mig, lige rigeligt ujævnt "hjemmespundet look", pænt og sjovt når det er det der ønskes, men enormt irriterende når man vil have et jævnt, fint spundet garn.

Men nu har jeg fundet løsningen: Glem kartemaskine, glem håndkarter, "glem tops" (det mener jeg selvfølgelig ikke, jeg elsker tops :-) ), brug FLICKARTEN og spind fra totten.

Har fået det fineste jævne tretrådede garn, der lige nu hænger til tørre og venter på at blive brugt.










Ingen kommentarer: