torsdag den 14. juli 2011

Den 13. dag.

Dagen startede med at udregne hvor meget de 300 gr. BFL var blevet til. Resultatet er blevet 315 gr. (som det ses, er vægten ikke altid den samme, når emnet ændrer form ;0)) og 708 m. i et lækkert blødt garn, der svarer nogenlunde i tykkelse, som et sportsgarn.

Jeg har endnu ikke bestemt hvad garnet skal ende med, men pludselig er det helt rigtige projekt der.



Derudover er jeg blevet færdig med at spinde babycamelen og silken. Det er spundet meget tyndt, og jeg er spændt på, hvad løbelængden bliver. Planen er tvinde garnet i morgen, og derefter skal jeg have spundet noget glimmergarn, som jeg er i fuld gang med at gøre klar til spinding.




En noget langsommelig proces, men jeg tror, det bliver et fantastisk lækkert, blødt og spændende garn.
Udgangspunktet er fra de 4 kg. lammemerino, jeg købte sidste år.
Ulden er vasket i meget varmt vand og derefter farvet i en gryde med meget lidt vand. Jeg har kun brugt så meget vand at ulden lige kunne flyde. Det er farvet med primærfarverne, der har levet sit eget liv i farvebadet, og endte ud i dette


Jeg har derefter flick kartet, for at få en jævn og fin stabel til kartemaskinen.

 Det er ret sjovt at se hvordan farverne fordeler sig, når uldtotten friseres. Desværre kan jeg nok ikke genskabe denne farve igen, så det færdige projekt skal vælges med omhu.
Jeg har længe været facineret af glimmergarnet herfra og har bestilt nogle farvede Firestar fibre, som er blandet i merinoen.


Derefter 4 gange igennem kartemaskinen, og det ser foreløbig ud til at jeg får mit ønskede glimmergarn.



2 kommentarer:

Ulla sagde ...

Wow en tour de force i spinding. Smukt garn.

Unknown sagde ...

Ja, det er rigtig god motivation, at hente noget "ydrestyring" i en travl sommer.